Śmiać się czy płakać, czyli kolejny telefon od znajomej;)

Zadzwoniła moja znajoma… (pamiętacie? 🙂 ) i od razu zaczęła zwierzenia:
– Ty wiesz, co mi się dzisiaj przytrafiło?
– Nie mam pojęcia – odpowiedziałam zgodnie z prawdą. Oczywiście, wcale nie czekała na moją odpowiedź…

– Nie przeszkadzaj, tylko słuchaj: zaczęło się od wizyty w przychodni. Byłam na badaniach i jak to zwykle, na wstępie młodziutki lekarz potwierdza dane osobowe, wpisując do komputera.
Pani się nazywa…. i ma pani… dzieści lat… Najpierw zdumiona, zrobiłam wielkie oczy, a potem uśmiechnęłam się w duszy i skomentowałam:
– Dziękuję panie doktorze, byłoby nieźle!:)
Zaraz, …dziesiąt, nie, …dziesiąt jeden! – poprawił się, ale było bardzo sympatycznie. Tym bardziej, że wynik dobry. Wyszłam jak na skrzydłach i maszeruję ulicą, a przyjemne myśli krążą mi po głowie… rozmowa nastroiła mnie pozytywnie – widocznie jeszcze tak źle nie wyglądam, zresztą fajnie się ubrałam, bo na progu lata pogoda piękna, aż chce się żyć!
Idę więc sobie spokojnie, rozglądam ciekawie, jak moje miasto pięknieje, a pachnie niesamowicie, bo właśnie przy urzędzie skoszono trawniki. Zaimponowało mi nawet, że od razu posprzątane, zagrabione, a trawę ładowano na małą furgonetkę, która wyjeżdżała właśnie, gdy doszłam do wyjazdu spod urzędu miasta. Niespodziewanie zatrzymuje się przede mną, wysiada gość i zaczyna coś do mnie mówić. Myślałam, że pyta o drogę, ale miał chyba wadę wymowy, bo coś zabełkotał. Stanęłam jak wryta i chyba musiałam mieć strasznie głupią minę, bo skrzywiłam się w pseudo-uśmiechu. Mam wrażenie, że stwierdził: pani starsza, ale zadbana, co nie?! Kompletnie nie wiedziałam, czy śmiać się, czy płakać?!

* * *
Pomyślałam o mojej mamie, grubo ponad dwadzieścia lat starszej od mojej znajomej, o której nikt nie powiedziałby inaczej, jak elegancka kobieta!
Z powodzeniem mogłaby pozować do zdjęć, promujących życie emerytów.
W styczniu br. w Poznaniu m.in. na wiatach przystankowych pojawiły się plakaty, na których można było zobaczyć nietypowych seniorów, którzy przekonywali, że „życie to pasja”. Kampania, którą zorganizował Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, miała na celu przeciwdziałać wykluczeniu ze względu na wiek. Starość nie jest jednak modnym tematem, więc nie było o tym głośno w mediach. Zresztą wiadomo – telewizja pokazuje starszych ludzi jedynie przy okazji reklamy protez lub ubezpieczeń pogrzebowych. Dawniej, gdy rodziny wielopokoleniowe mieszkały w jednym domu, starszyźnie okazywano szacunek. Dziś promuje się pięknych, młodych, zdrowych i bogatych, liczy się władza i biznes. Tak, jakby wszyscy zapomnieli, że starość jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Daleko nam do niemieckich czy japońskich emerytów, bo realia w Polsce są okrutne dla starszych ludzi, dominuje smutek i samotność, ale społeczeństwo się starzeje. Czy paradoksalnie będzie to szansą na godne życie seniorów?

16 komentarzy (+add yours?)

  1. Maria Korzeń zielarka
    Czer 08, 2014 @ 14:23:20

    Młodzi także dołączą niebawem w szeregi ” siwych głów ”
    Oni też muszą mieć swoje ” chwile szczęścia ”
    Starzy powinni ustapić miejsca młodym
    Taki nasz los na tej ziemi
    Ja stara nie mam z tym problemu

    Odpowiedz

    • even21
      Czer 08, 2014 @ 14:29:51

      Mario, ustąpić miejsca, zgoda (choć to trudne, gdy wydłużono wiek emerytalny), ale dlaczego przestać korzystać z życia???

    • Maria Korzeń zielarka
      Czer 08, 2014 @ 14:38:29

      Even tak korzystać z życia , zgadzam sie z Tobą ale w miarę swoich możliwości i raczej nie zachowywać się śmiesznie.

    • even21
      Czer 08, 2014 @ 14:42:54

      Mario, właśnie… dlaczego śmiesznie? dlaczego np. uważa się, że babcia nie powinna iść na koncert rockowy? wychowała się wszak na takiej muzyce…

    • Maria Korzeń zielarka
      Czer 08, 2014 @ 14:53:04

      Może masz rację…
      Even, Ty jeszcze jesteś młoda , pogadamy jak będziesz miała 60 lat, czy wtedy będziesz chciała słuchać takiej glośnej muzyki. i bawić się w gronie 20- latków
      Myślę , że wtedy zachwycisz się muzyka poważną.

    • even21
      Czer 08, 2014 @ 15:14:47

      Hahaha! Mario, poważnej już słucham od dawna:)
      Chciałam przy okazji zwrócić uwagę na pewne stereotypy, które krążą w naszym społeczeństwie, że jak ktoś starszy, to tylko różaniec i gromnica 😉
      Któregoś roku podczas winobrania byłyśmy z siostrą na takim koncercie, a nasze własne dzieci patrzyły lekko „zgorszone”, bo wtórowałyśmy kapeli i świetnie się bawiłyśmy 🙂

  2. cichosza
    Czer 08, 2014 @ 14:37:41

    starość to temat niemodny w dzisiejszych czasach
    niesie bowiem choroby a najlepiej gdyby kazdy był
    zdrowy i młody …pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz

    • even21
      Czer 08, 2014 @ 14:45:09

      Pewnie, że byłoby świetnie – każdy piękny i młody:)
      Myślę, że starość to rzecz względna – bez zaglądania w metrykę, człowiek jest na tyle młody, na ile się czuje 😉

  3. elatroska
    Czer 08, 2014 @ 18:27:14

    Kiedy zapytałam syna czy młoda jest mama jego dziewczyny odpowiedział ..no taka dość stara chyba po czterdziestce:)))) Tak to juz jest z tym określaniem kogoś wieku punkt widzenia zalerzy od punktu siedzenia:))Pozdrawiam cie even serdecznie:)

    Odpowiedz

    • even21
      Czer 08, 2014 @ 20:06:54

      Oj, przesuwa nam się ten punkt widzenia z wiekiem! 😉 Młodymi nazywamy coraz starszych, hehe
      Eluś i ja Ciebie najserdeczniej:)

  4. krakusek
    Czer 09, 2014 @ 21:27:48

    ja uważam,że teraz wiek kobiety ,ten biologiczny sie przedłużył,ja widzę wokół siebie dużo kobiet zadbanych w dojrzałym wieku,ale…masz racje Even,media promują młodośc,nawet kremy przeciw zmarszczkom reklamują niemalże nastolatki,co śmiesznie wygląda…D

    Odpowiedz

    • even21
      Czer 11, 2014 @ 04:07:40

      I choć się przedłużył, jak piszesz, nadal z wiekiem łatwiej jest mężczyznom…
      a obserwacja mediów – bardzo trafna 😀

  5. Wichrowe108
    Czer 10, 2014 @ 18:28:59

    Hm, starość. Temat z biegiem lat coraz mniej dowcipny.

    Odpowiedz

  6. cichosza
    Sier 28, 2014 @ 13:49:23

    Even jakoś dawno Cię nie widziałam ale serdecznie pozdrawiam
    i mam nadzieję że się pojawisz na blogu …wytypowałam Twój blog
    do nagrody Liebster blog Award …więcej informacji na moim blogu:
    http://cichyzakatek.wordpress.com/2014/08/28/liebster-blog-award/

    Odpowiedz

Skomentuj

